Toelatingsexamen arts en tandarts -
Slaagpercentages
Slagen voor het toelatingsexamen arts en tandarts is sinds 1997 in Vlaanderen een bijkomende, decretaal bepaalde
voorwaarde om aan de opleidingen geneeskunde en tandheelkunde te mogen
beginnen. Het examen wordt tweemaal per jaar georganiseerd en bestaat uit twee
delen, namelijk “Kennis en Inzicht in de Wetenschappen” (KIW) en “Informatie
Verwerven en Verwerken” (IVV).
Uit een schriftelijke parlementaire vraag van Ann Brusseel aan minister van onderwijs Pascal Smet komen volgende algemene resultaten naar voor ter voorbereiding van het academiejaar
2013-2014:
- In juli 2013 schreven zich 5289
kandidaten in voor het examen, daarvan legden 4737 kandidaten het volledige
examen af. Na deliberatie slaagden 695 kandidaten. Het slaagpercentage voor
juli 2013 bedroeg 14,7 %.
- Eind augustus 2013 was er een
tweede examenronde. Van de 3587 ingeschreven kandidaten legden er 3135 het
volledige examen af. Na deliberatie slaagden 547 kandidaten. Het slaagpercentage
voor augustus 2013 bedroeg 18,3 %.
Slaagkansen toelatingsexamen 2013 per richting:
Het slaagpercentage voor kandidaten uit de normgroep (d.w.z. De Belgische deelnemers die in 2012-2013 in het laatste studiejaar secundair onderwijs zaten) bedraagt 30,9 %. (zie tabel)
sessie juli 2013
|
sessie aug 2013
|
|||||
studierichting n>=10
|
deelnemers
|
geslaagd
|
%geslaagd
|
deelnemers
|
geslaagd
|
%geslaagd
|
wetenschappen-wiskunde
|
1091
|
231
|
21
|
661
|
135
|
20
|
latijn-wiskunde
|
416
|
75
|
18
|
272
|
68
|
25
|
latijn-wetenschappen
|
282
|
14
|
5
|
207
|
21
|
10
|
moderne talen-wetenschappen
|
150
|
2
|
1
|
100
|
5
|
5
|
grieks-wiskunde
|
68
|
25
|
37
|
38
|
14
|
37
|
latijn-moderne talen
|
28
|
0
|
0
|
19
|
0
|
0
|
techniek-wetenschappen
|
25
|
1
|
4
|
18
|
1
|
6
|
grieks-wetenschappen
|
24
|
2
|
8
|
10
|
1
|
10
|
humane wetenschappen
|
22
|
1
|
5
|
11
|
0
|
0
|
economie-wiskunde
|
21
|
1
|
5
|
14
|
1
|
7
|
sport-wetenschappen
|
21
|
1
|
5
|
13
|
0
|
0
|
economie-mod talen
|
14
|
0
|
0
|
|||
grieks-latijn
|
13
|
1
|
8
|
|||
moderne talen- wiskunde
|
11
|
0
|
0
|
Slaagkansen toelatingsexamen 2009-2012 per richting:
Uit het antwoord van de Minister komt ook volgend overzicht van de deelnames en slaagkansen per deelname in 2009, 2010 en 2012, naar studierichting secundair onderwijs:
Studierichting
|
Aantal deel-names
2009 |
Aantal deel-names
2010 |
Aantal deel-names
2012
|
Aantal geslaagde
kandi-daten 2009 |
Aantal geslaagde
kandi-daten 2010 |
Aantal geslaagde
kandi-daten 2012 |
Slaag-kans per deel-name in 2009
|
Slaag-kans per deel-name in 2010
|
Slaag-kans per deel-name in 2012
|
Grieks-wiskunde
|
107
|
121
|
129
|
44
|
42
|
50
|
41%
|
35%
|
39%
|
Latijn-wiskunde
|
744
|
886
|
795
|
288
|
221
|
239
|
39%
|
25%
|
30%
|
Wetenschappen-wiskunde
|
1.626
|
2.118
|
1.884
|
565
|
498
|
519
|
35%
|
24%
|
28%
|
Grieks-wetenschapppen
|
43
|
50
|
32
|
15
|
6
|
9
|
35%
|
12%
|
28%
|
Latijn-wetenschappen
|
585
|
743
|
580
|
150
|
98
|
109
|
26%
|
13%
|
19%
|
Grieks-latijn
|
51
|
51
|
34
|
11
|
5
|
4
|
22%
|
10%
|
12%
|
Natuur & techniek (NL)
|
59
|
109
|
196
|
22
|
13
|
21
|
37%
|
12%
|
11%
|
Economie-wiskunde
|
40
|
67
|
53
|
3
|
9
|
5
|
8%
|
13%
|
9%
|
Natuur & gezondheid (NL)
|
820
|
799
|
649
|
105
|
64
|
58
|
13%
|
8%
|
9%
|
Humane wetenschappen
|
53
|
55
|
62
|
3
|
0
|
5
|
6%
|
0%
|
8%
|
Sport-wetenschappen
|
36
|
55
|
58
|
5
|
3
|
4
|
14%
|
6%
|
7%
|
Moderne talen-wetenschappen
|
286
|
334
|
311
|
39
|
19
|
18
|
14%
|
6%
|
6%
|
Latijn-moderne talen
|
50
|
73
|
59
|
3
|
3
|
2
|
6%
|
4%
|
3%
|
Andere
|
97
|
137
|
142
|
7
|
5
|
7
|
7%
|
4%
|
3%
|
Economie-moderne talen
|
44
|
79
|
62
|
2
|
1
|
2
|
5%
|
1%
|
3%
|
Economie & gezondheid
|
42
|
11
|
11
|
0
|
0
|
0
|
0%
|
0,0%
|
0%
|
Cultuur & maatschappij (NL)
|
5
|
13
|
5
|
0
|
0
|
0
|
0%
|
0,0%
|
0%
|
Handel (Tso)
|
4
|
1
|
2
|
1
|
0
|
0
|
25%
|
0,0%
|
0%
|
Kso
|
2
|
3
|
9
|
1
|
0
|
0
|
50%
|
0,0%
|
0%
|
Totaal
|
4.894
|
5.890
|
5.285
|
1.295
|
1.000
|
1.071
|
Over het algemeen kun je stellen dat wie aan een opleiding arts of tandarts wil beginnen het meeste kans maakt als er voldoende uren wiskunde en exacte wetenschappen worden opgenomen tijdens de humaniora. Een resultaat die op zich niet echt mag verbazen aangezien het KIW-gedeelte peilt naar de kennis binnen de domeinen wiskunde, fysica, biologie en scheikunde.
Voorbereiding op het toelatingsexamen bij REBUS Studiecoaching:
Zolas reeds eerder gemeld in onze blogpost van 14 november kan je ook een zeer goede voorbereiding op het toelatingsexamen bij REBUS volgen. Deze werpt zeker zijn vruchten af. Met trots kunnen we meedelen dat op de toelatingsproef geneeskunde 2013 maar liefst 75% van onze studenten was geslaagd! Nooit eerder hebben we dergelijk goed resultaat neergezet.
Hiatentest:
Onze voorbereiding is individueel en zeer doeltreffend! We starten met een hiatentest die peilt naar de kennis van de student op het moment dat hij of zij bij ons komt aankloppen. Daarna volgt een intensieve individuele begeleiding voor de verschillende vakken van het KIW-gedeelte en een specifieke training voor de beide onderdelen (leesproef en arts-patient communicatie) van het IVV-gedeelte.
Simulatie examen:
Tot slot onderwerpen we onze studenten, meestal één of twee weken voor het effectieve examen, aan een simulatie-examen. Dit is een allerlaatste doorgedreven oefening, in dezelfde omstandigheden als op het echte examen. Bij de verbetering spreken we de laatste hiaten maar ook de oplossings- (wat los ik eerst op) en multiple choice strategie (wanneer mag ik gokken) door. Alle resultaten, van alle testen, worden van uitgebreide feedback voorzien door onze vakcoaches en dit voor zowel de student als voor de ouders.
Hiatentest:
Onze voorbereiding is individueel en zeer doeltreffend! We starten met een hiatentest die peilt naar de kennis van de student op het moment dat hij of zij bij ons komt aankloppen. Daarna volgt een intensieve individuele begeleiding voor de verschillende vakken van het KIW-gedeelte en een specifieke training voor de beide onderdelen (leesproef en arts-patient communicatie) van het IVV-gedeelte.
Simulatie examen:
Tot slot onderwerpen we onze studenten, meestal één of twee weken voor het effectieve examen, aan een simulatie-examen. Dit is een allerlaatste doorgedreven oefening, in dezelfde omstandigheden als op het echte examen. Bij de verbetering spreken we de laatste hiaten maar ook de oplossings- (wat los ik eerst op) en multiple choice strategie (wanneer mag ik gokken) door. Alle resultaten, van alle testen, worden van uitgebreide feedback voorzien door onze vakcoaches en dit voor zowel de student als voor de ouders.
Bron: Schriftelijke vraag van Ann Brusseel aan Pascal Smet op 4 oktober 2013 in het Vlaams Parlement
Over de auteur: Alexander Vandecaveye is afgestudeerd als Bachelor in de Geografie en Master in de Wijsbegeerte en werkt momenteel als studiecoach en social media expert voor REBUS.
Wil je graag reageren in verband met dit artikel? Dit kan via email, Website, Facebook, Twitter, Google+ of onderaan deze blogpost.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten