maandag 25 november 2013

Nieuw onderzoek verkiest watervalsysteem boven een jaar blijven zitten

Carl Lamote, een onderzoeker onderwijskunde van de KU Leuven, deed voor zijn doctoraat onderzoek naar het watervalsysteem dat nu nog steeds bestaat binnen de humaniora. Hij kwam tot een verrassende conclusie: leerlingen in het middelbaar onderwijs die een B-attest krijgen doen er beter aan van richting te veranderen dan te blijven zitten. Dit bevestigt dus de waarde van het ondertussen achterhaald geachte watervalsysteem.

Het gaat weldegelijk over een aanzienlijke groep studenten. Meer dan 10 procent van de humaniorastudenten uit het tweede en het vierde jaar krijgen op het einde te horen dat ze beter van richting veranderen via een B-attest. Ze mogen dus wel naar het volgende jaar, maar niet meer in dezelfde richting. Om toch in dezelfde richting te kunnen blijven bestaat wel nog de mogelijkheid om het jaar te bissen. Het is slechts bij een C-attest dat men verplicht het jaar dient over te doen.

Ook bij REBUS kwamen we al in aanraking met deze problematiek. Vanuit onze ervaring wensen we dit resultaat dan ook wat te nuanceren. Een student per definitie laten "zakken" via de waterval is volgens ons niet de juiste benadering. Wie bij ons komt met de vraag of veranderen van richting de beste optie is, wordt eerst onderworpen aan een testonderzoek. Alvorens een advies te geven neemt een van onze psychologen een aantal testen af waarin we peilen naar interesses en bekwaamheden. Op die manier kunnen we een gefundeerd advies geven aan de student. Het kan dus zeker zo zijn dat een student weldegelijk bekwaam is om in een bepaalde richting te slagen, en beschikt over voldoende interesse, maar dat er andere factoren spelen waardoor hij of zij het jaar niet helemaal tot een goed einde kon brengen. Zo mag zeker de factor faalangst niet vergeten worden, of het belang van een goede en efficiƫnte studiemethode.

Wie meer interesse heeft in onze testonderzoeken, studiemethodiektraining en faalangsttrainingen verwijzen we door naar de website van REBUS studiecoaching.

Bron: De Standaard


Over de auteur: Alexander Vandecaveye is afgestudeerd als Bachelor in de Geografie en Master in de Wijsbegeerte en werkt momenteel als studiecoach en social media expert voor REBUS.

Wil je graag reageren in verband met dit artikel? Dit kan via email, Website, Facebook, Twitter, Google+ of onderaan deze blogpost.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten